Zaujmout dítě je věc nelehká …
Pokud zrovna
nemohu lechtat, bafat, štěkat a dělat legrační obličeje,
musím si vystačit s
říkadly a básničkami.
Svým zpěvem porušuji domovní klid a jistě i autorský zákon, tak
většinu písní zrychleně recituji. Podobně, jako to dělají rapeři.
Co se v dětské poezii vlastně dozvídáme? Beru si na pomoc knížku
svého dítěte, abych to zjistil.
Tak třeba: Ententýky
dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. Slovo
"ententýky" je jedno z prvních slov, které se dítě naučí... a nikdy
nepoužije.
Nevím, jestli jsou zmíněnými "špalíky" myšleny nějaké baterie.
Pak bych chápal, že jde zřejmě o varování před následky úrazu
elektrickým
proudem…
"Pec nám spadla, pec nám spadla, kdopak nám ji postaví. Starý pecař není doma a
mladý to neumí."
Viděli jste někdo starého pecaře? A mladého?
Možná tak starého pizzaře! Taky se vám zdá, že jsou říkanky našeho
dětství málo
aktuální? Tady je poselství mladým generacím jasné.
Starý pecař je pracovně vytížený machr a mladej je lempl.
V bytech s ústředním topením lze použít variantu "starý topenář není doma" nebo
pravděpodobnější "starý topenář nebere mobil"…
V písničce "Ovčáci
čtveráci" se dítě dozvídá:
Nebyla to vička, ani čočovička…
Co je to proboha "vička"? Ta patří podle mého soudu do stejného pytle
jako"ententýky". Potřebovali jste někdy slovo "vička"?
(Nepopleťte s frekventovaným výrazem "slivovička"!) Vzpomínejte!
A výraz ovčáci čtveráci?
Mrně zvládající nějakých 200 slov má ve své slovní zásobě pecaře, ententýk, čočovičku(nebo šošovičku?) a vičku. O významu těchto slov
nemají
leckdy jasno ani odborníci.
“Šnečku, šnečku vystrč růžky, dám ti tvaroh na parůžky“
Předně šneček nemá růžky a vzhledem k tomu, že je hermafrodit,
tak si obtížně nasazuje parůžky!
A pak, koho z vás
láká představa, že běháte po zahradě a
drolíte nízkotučný tvaroh na slimáky ? Pokud by básnička vznikla
v dnešní době, byla by označena jistě za "odvážnou nebo výstřední".
A pak zde máme sadistické – např. "Šla Nanynka do zelí"...
Při verši: Přišel na ni Pepíček, rozšlapal jí
košíček,
se dítě dozvídá o vandalství a šikaně. Dejme tomu...
Jen nevím, proč je v záhlaví písničky uvedeno "veselá
lidová"...
O něco těžší kalibr
je:
“Chodí pešek okolo, nekoukej se na něho.Kdo se na něj koukne,
toho pešek
bouchne“…
Pokud si dobře vzpomínám na pravidla této hry, tak pešek (kdy jste
naposledy použili slovo pešek?) bouchne, i když se nekouknete.
Vidíte v tom nějaký výchovný element? Já ne! Poslouchej příkazy
a budeš náhodně potrestán.
Velký bratr (s peškem) se dívá!
Nejhorší jsem si
nechal na konec. Co si myslíte o
verši “Budulínku
dej mi hrášku, povozím Tě na ocásku?“ Ano! Pedofilní lišák loudí
luštěninu!
Nebo snad uveze pětikilová liška patnáctikilového Budulínka?
Na ocásku? Viděli jste někdy lišku vozit někoho nebo něco na ocásku?
Radši svému dítěti budu číst před spaním v matematicko-fyzikálních
tabulkách!
A každého, kdo mi bude podstrkovat podobnou dětskou knížku, praštím!
Peškem!
Doufám, že jste se pobavili i zamysleli…