Jdi na obsah
Jdi na menu
Úvod »
Pár pověstí z českotřebovska
Pověst o znaku města Česká Třebová
O vzniku
městského znaku se vypravuje tato pověst:
Za panování krále Václava IV.
bývala Česká Třebová malým městečkem ohrazeným hradbami. O pořádek ve městě se
staral rychtář s několika konšely, kteří měli k pomoci městského písaře. Ten
měl na starosti i městské pečetidlo, za které ručil svou hlavou. Není tedy
divu, že je pečlivě opatroval, aby se neztratilo.
A přece jednoho
dne pečetidlo zmizelo jakoby se nad ním zem zavřela.
Písař a jeho žena všechno prohledali,
ale pečetidlo nenalezli. Písař byl předveden před soud, který jej odsoudil k
smrti. Marně ve vězení přemýšlel, kam asi pečetidlo zmizelo, marně přemýšlela a
hledala jeho manželka. Až nadešel den popravy. Za ranního rozbřesku
smutně zazněl nad probouzejícím se městečkem hlas zvonku – umíráčku, aby
oznámil občanům, že bude popraven muž, který málo dbal svých povinností.
Rozespalí měšťané rychle vybíhali ze svých dřevěných stavení, v běhu ještě
navlékali suknice a pláště, hospodáři, řezníci, hrnčíři a kramáři, koláčníci,
pekaři i perníkáři, bečváři, ševci a tandléři, ti všichni se ženami a dětmi
spěchali za smutným průvodem ozbrojenců, v jejichž středu kráčel městský písař.
Jejich cílem byl Šibeniční vrch vypínající se nad západním okrajem města. Každý
chtěl být svědkem popravy, každý chtěl stát v prvé řadě, aby nepřišel o
nezvyklé divadlo.
Na popravišti bylo již vše
připraveno. Uprostřed stála šibenice, kolem níž se tlačily davy lidu. Rychtář
ještě jednou přečetl ortel smrti odsouzenci, který naposled zabloudil zakaleným
zrakem po přítomných, hledaje mezi nimi milovanou ženu. Ale marně, nebylo jí
zde.
Ta zatím znovu hledala doma a
doufala, že zachrání svého muže. V zoufalství vyhlédla oknem a spatřila průvod
blížící se k popravišti. Vtom zrakem zavadila o smetiště, kde se právě hrabal
sousedův kohout. Pod jeho nohama najednou spatřila jakýsi předmět. Vyběhla ze
světnice rovnou na smetisko, zvedla onen předmět a stanula jako zkamenělá. Bylo
to hledané městské pečetidlo. Rychle se vzpamatovala a dala se v běh s větrem o
závod. Přiběhla právě včas. Ortel byl již přečten a kat se svými
pomocníky se připravoval k vykonání svého díla. Když ukázala rychtáři a
konšelům městské pečetidlo, zrušili rozsudek a propustili písaře na svobodu.
Od té doby je znakem České Třebové
kohout s lidskou hlavou a třírohým kloboukem.
Les býval plný divoké zvěře. Lovci vykopali jámy,
pokryli je chvojím a větvemi a štvaná zvěř do nich padala. Jamám se říkalo
jelenice. Odtud prý pochází jméno kopce.
Jiný výklad
uvádí, že jméno pochází od staročeského „želenice“. Podle něj měli naši
předkové na tomto kopci pohanský hřbitov, který nazývali žalov nebo želenice.
Česká Třebová měla
v dávných dobách soud a hrdelní právo. Právě na ostrohu Jelenice
popravovali Třebovští své nepoctivce. Tomu místu říkali Šibeniční vrch. Na
Jelenici měly prý o filipojakubské noci čarodějnice své sněmy.
O Jelenici se
vypráví pověst o pokladu a lakotné ženě. Jednou v Květnou neděli šla přes
Jelenici chudá žena, která držela v náručí malé dítě. Najednou se před ní
ve stráni otevřela země a zazářilo světlo. Světlo, vycházející z jeskyně,
ji přilákalo dovnitř. Tam stál obrovský kotel a z něj šlehaly vysoké
plameny. Hrstkou drobtů z chleba oheň uhasila a v kotli se objevily
zlaťáky. Žena se dala zlákat bohatstvím, posadila dítě na zem, dala mu do ruky
dvě mince na hraní a začala nabírat peníze do zástěry. S plnou zástěrou
běžela domů a vysypala zlaťáky do truhly. Spěchala zpět, ale jeskyně se před ní
zavřela. Ubožačka rázem vystřízlivěla z lakotného opojení, když si
vzpomněla na dítě. Smutně kráčela nešťastnice domů. Peníze v truhle se
proměnily v listí. V žalu prožila žena celý rok. Na Květnou neděli
běžela na Jelenici. Jeskyně byla opět otevřena a dítě sedělo stále uvnitř a
hrálo si se zlaťáky. Žena na poklady ani nepohlédla, popadla dítě a běžela
domů. Od té doby byla vyléčena z mamonu a lakoty.
V bitce v Uhrových dolech byl zabit také jediný syn
uherské šlechtičny. Ta přijela do České Třebové navštívit synův hrob a pomodlit
se za něj. Když odcházela, pověsila na starý dub obrázek Panny Marie. Druhý den
přišli dřevaři a velmi se podivili, kde se tu svatý obrázek vzal. Považovali to
za zázrak. Později dub skáceli a na jeho místě vystavěli dřevěnou kapličku, do
níž obraz zavěsili.
Druhá
pověst je rovněž z té doby. Jeden z uherských důstojníků poznal
marnost boje a nepozorovaně prchl a skryl se v koruně dubu. Jako
poděkování za svou záchranu pověsil na strom obrázek. Po letech místo navštívil
a dal vystavět dřevěnou kapličku. Ta později vyhořela, ale přispěním místního
obyvatelstva byla vystavěna nynější zděná kaple.
V lese
na Horách káceli dřevorubci stromy. Jednomu z nich se při sekání objevil
obraz Panny Marie a zjevoval se mu znova a znova. Poradil se o tom se svými
kamarády a společně zavěsili na strom v onom místě svatý obrázek. Později
tam postavili oltář a po letech dřevěnou kapli.
Další pověst
je o prameni pod obrazem. Jednou se chromý ubožák umyl v tomto prameni a
vyskočil zdráv. Berle pověsil na památku na strom vedle obrazu.
Pověst o
zázračných léčivých účincích se rozlétla do kraje. Lidé z vděčnosti za své
uzdravení házeli do studánky peníze. Toho využil jistý nepoctivý českotřebovský
mládenec pivoňka. Vybíral peníze ze studánky a utrácel je. Avšak po čase
onemocněl a oslepl. Lidé mu poradili, aby si omýval oči vodou ze studánky.
Mladík poslechl a zároveň střádal peníze, jež utratil. Poté, co našetřil celou
částku a vrátil ji, se zakrátko uzdravil.
Lidé po čase
vybrali peníze z pramene a s přispěním města nechali postavit
dřevěnou kapli.
Za vlády Jiřího z Poděbrad
přišly těžké časy. Uherský král Matyáš Korvín zatoužil po české koruně a
s mohutnými vojsky vtáhl do Čech. Jeden z oddílů uherského vojska
zabloudil a dostal se až do blízkosti České Třebové. Na noc se Uhři rozložili
v malé kotlince a ulehli ke spánku. Byli si tak jisti svou bezpečností, že
ani nepostavili stráže. Jeden českotřebovský občan je náhodou zpozoroval a
spěchal to oznámit do města. Rychtář s konšely rozhodl, že s měšťany
uherské ležení v noci přepadnou. Vyzbrojeni tím, co doma našli, tiše
obklíčili spícího nepřítele a zaútočili. Překvapení Uhři se bránili, ale
nakonec podlehli. Jen několika z nich se podařilo uprchnout do lesa. Vítězní
Českotřebovští se vraceli domů. Druhý den se k táboru přiblížil velitel
oddílu, kterému se podařilo utéci. Z lítosti nad porážkou se „šklíbil“
(tj. plakal). Od těch dob se údolíčku říká Uhrovy doly a kopci Šklíbanda.
V Kozlově se o Uhrových dolech vypráví jiná pověst. Jeden oddíl uherského
vojska se nakazil morem. Aby se nákaza nešířila, byl vyhnán do lesů. Vojáci
bloudili, až došli ke Kozlovu. Tam je kdosi poslal do doliny, kde se utábořili.
Lidé jim nosili potraviny, za něž Uhři dobře platili. Jeden po druhém však
umírali, až pomřeli všichni. Byli pohřbeni v místě, kde se říká „Na
hrobích“. Ve výročních dnech je prý v těchto místech vidět vojáky a zní
krásná hudba.
Kdysi se jeden člověk z Litomyšle vracel Uhrovými doly domů a spatřil
otevřenou jeskyni. V jeskyni byli ke žlabu přivázáni koně a všude byla
spousta vojáků, jako v kasárnách. Když se po chvíli vrátil na to místo se
svým přítelem z Kozlova, jeskyně byla zavřená a nikde nikdo. Našli jen
koňskou uzdu.
Vždy o jedenácté vylézal
z vody a sedával na vrbě, kde si pročesával své dlouhé zelené vlasy. Kdo
šel náhodou v noci kolem, toho popadl, a nic mu nebyla platná obrana.
Každého utopil. Mnoho odvážlivců se ho pokoušelo zabít, ale všichni za svou
troufalost zaplatili životem.
Až jednou Marek z Trávníka, který se vracel z lovu, uviděl
hastrmana, jak sedí na vrbě a líčí pentle na děvčata. Vystřelil na něj a vodník
skočil do vody. Od té doby se v těchto místech už neukázal.
Také
v pivovarském rybníčku se utopilo několik lidí. Vždy o svatojánské noci se
hladina rybníčka zamlží, utichne vítr a jen měsíc osvětluje okolí. Tu zavíří
voda a z mlžného oparu začnou vystupovat utopenci. Zástup vede první
utopený a za ním následují další. Průvod několikrát obejde rybníček a děsí
pocestné. Pak náhle, úderem dvanácté, zmizí. Ten, kdo prý zahlédne tento hrůzný
zástup, do roka se utopí.
Tam se prý prali tři čerti o čarodějnou knížku. Jak byli v ráži a
vzájemně se o knihu přetahovali, otevřela se v jednom místě a jeden
z čertů vzkřikl mocné zaklínadlo, které mu náhodou padlo do oka.
V tom okamžiku se zablesklo, třikrát zahřmělo a čerti zkameněli.
Zůstali tam tři malé kopečky. Od těch dob se tomu místu říkalo U tří
čertů.
Od staročeského
„triebiti“ (= mýtit, čistit) pocházejí také jména vznikajících osad jako Třebová,
Třebovice. Původně jméno Třebová označovalo řeku Třebovku (lat. listina krále
Vladislava II., hlásící se do roku 1167 – první zmínka o jménu Třebová),
posléze bylo přeneseno na vznikající osadu. Pro rozlišení byla později
připojena ke jménu řeky přípona –ka. Pro vznik jména města uvádí Z.
Hackenschmied méně pravděpodobnou teorii, a to, že jméno Třebová pochází od
pohanského „třeba“ (=oběť). Velmi podobně uvádí svou verzi pro vznik města a
jména A. Přívratský. Osada vznikla na mýtině, kde stojí dnes rotunda svaté
Kateřiny a jméno Třebová odvozuje od slova „třeba“ (=pohanské ohňové obětiště).
Archiv
Kalendář
<< |
srpen |
>> |
<< |
2024 |
>> |
Po |
Út |
St |
Čt |
Pá |
So |
Ne |
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
Statistiky
Online: |
6 |
Celkem: |
961923 |
Měsíc: |
6386 |
Den: |
312 |