Diagnostika ve speciální pedagogice
1.Pojetí a význam diagnostiky v oboru speciální pedagogiky
Diagnostika = obecně je poznávacím procesem, jehož cílem je co nejdokonalejší poznání daného předmětu či objektu našeho zájmu, a to všech jeho důležitých znaků a charakteristik a jejich vzájemných vztahů a souvislostí. Výsledkem tohoto poznání je diagnóza.
V oboru spec.ped.se týká zdravotně znevýhodněného nebo zdravotně postiženého jedince, jeho osobnosti, možností jeho výchovy a vzdělání → je důležitým východiskem další odborné péče o jedince. Snaží se zjistit příčiny možných vývojových odchylek.
Lékařská část diagnostiky - má primární postavení → odb.lékař stanoví druh a závažnost zdravotního postižení a navrhne léčebný postup
zabývá se tedy patologií
na základě diagnózy je navržena terapie (sleduje buď úplné vyléčení nebo úpravu zdravotního stavu tak, aby byl slučitelný se životem)
cílem je tedy uzdravení nebo zlepšení či zamezení zhoršení zdravotního stavu
Psychodiagnostika - zaměřuje se na stanovení diagnostiky (tj.psychického stavu jedince) podle cíle, kterým může být:
určení stupně vývoje
zjištění příčin odchylky vývoje od věkové normy
zjištění individuálních zvláštností osobnosti
zjištění příčin, podstaty a podmínek individuálních odchylek
stanovení prognózy nebo predikce
kromě patologických procesů je zaměřena i na zjištění normálních charakteristik jednotlivých psychických složek osobnosti a zabývá se jejich popisem a tříděním
psycholog se zaměřuje na psychické vlastnosti, procesy a stavy včetně postoje k vlastnímu zdravotnímu postižení a na kvalitu a formu interakce mezi jedincem a jeho sociálním prostředím
Sociální diagnostika - zaměřuje se na údaje týkající se:
rodinné a osobní anamnézy
funkčnosti rodiny, event.náhradní rod.péče či instituce
sociálních vztahů v rámci užšího sociálního prostředí
sociálních vztahů se širším sociálním prostředím
provádí ji pracovník instituce, která má jedince ve své péči (PPP, SPC...)
cílem je zhodnocení a posouzení vlivů sociálního prostředí (výchovy, postojů a vztahů)na utváření osobnosti jedince se zdravotním postižením
Speciálněpedagogická část diagnostiky - je zaměřena na zjištění úrovně vychovanosti a vzdělanosti daného jedince s postižením s ohledem na možnosti jeho dalšího vzdělávání
sleduje kompetence, které jsou omezeny, ale i ty dovednosti, které zůstaly nenarušeny
sleduje úroveň a schopnosti v oblasti motoriky, grafomotoriky a kresby, laterality, sebeobsluhy, zaměřuje se na komunikační schopnosti a jejich narušení, hodnotí úroveň rozumových schopnostíve vztahu k možnostem vzdělávání, všímá si citové a sociální osobnosti
Rozdíl mezi „speciálněpedagogickou diagnostikou“ a „diagnostikou ve spec.pedagogice“
Speciálněpedagogická diagnostika je užším vymezením, týkající se diagnostiky, kterou provádí spec.pedagog.
Diagnostika ve speciální pedagogice je širším vymezením a zahrnuje komplexní diagnostiku, tj.lékařskou, psychologickou, sociální a speciálněpedagogickou.
Dělení diagnostiky
Podle rozsahu sledovaných cílů
Globální (celková) – je zaměřena na celou osobnost
Parciální (částečná) – zaměřena pouze na určité aktuální projevy
Podle etiologie (příčin) postižení
Kauzální – je známa příčina postižení
Symptomatická – vychází jen z příznaků
Podle časového sledu provádění
Vstupní
Průběžná
Výstupní
Podle druhu postižení
Somatopedická
Psychopedická
Etopedická
Logopedická
Surdopedická
Oftalmopedická
Spu a parciálních nedostatků
Vícečetných postižení
Podle věku klienta
Raného a předškolního věku
Školního věku
Dospělosti
Stáří
Diferenciální diagnostika – vychází z příznaků, které jsou obecnější povahy a proto jednoznačně neurčují konkrétní postižení. V průběhu vylučujeme ty vady, které dotyčné příznaky nezpůsobují (např.dítě nemluví, což může být mr, sluch.vadou, dysfázií, mutismem....)
1.2 Význam diagnostiky pro speciálněpedagogickou praxi
Diagnostika ve spec.ped. = komplexní poznávací proces, na kterém se podílí řada odborníků a profesí důležitých pro poznání jedince s postižením (lékaři různých specializací, kliničtí a poradenští psychologové, sociální pracovníci, spec.pedagogové)
Nelze na diagnózu pohlížet jako na něco neměnného v čase. Důležitá je včasnost diagnostiky.
Podpůrná diagnostika = prolínání procesu diagnostiky a reedukace, na základě diagnózy je poskytována speciální podpora a v jejím průběhu dochází k reedukaci narušených funkcí a zároveň i ke zpřesňování našich diagnostických poznatků.
2. Diagnostické metody v oboru speciální pedagogiky
2.1 Klinický a testový přístup v oblasti diagnostiky ve speciální pedagogice
Klinické metody - anamnestické metody, pozorování, rozhovor, analýza spontánních produktů
jsou založeny na kvalitativní analýze zjištěných údajů
umožňují nám poznat jedince z hlediska dynamiky jeho vývoje, komplexnosti a jedinečnosti osobnosti
nestandardní postupy, nemají statistický základ, nejsou psychometricky podloženy, ale umožňují bezprostřední a přirozený kontakt mezi psychologem a klientem
Testové metody - jsou příkladem standardizovaného způsobu diagnostiky
klade se důraz na shodnost podmínek pro všechny vyšetřované osoby
dají se třídit podle různých kritérií:
zaměření (testy inteligence, pozornosti, paměti, laterality...)
účel využití (diagnostický, zkušební, kontrolní...)
způsob administrace (individuální, skupinový)
způsob zpracování, platnost (standardizovaný, opatřený normami...)
Standardizované x nestandardizované testy – se standardizovanými testy pracují převážně jen psychologové a nestandardizované testy jsou metody s omezenou, skupinovou platností, které si pro své účely mohou vytvořit sami pedagogové – jimi získané výsledky nemají obecnou platnost, nejsou zpracovány matematicko-statickými metodami a neposkytují srovnání s normou
2.2 Přehled základních klinických metod v diagnostice speciální pedagogiky
Pozorování - záměrné a zaměřené vnímání a myšlení, jehož cílem je rozpoznání nejdůležitějších znaků pozorovaného subjektu (popř.i jejich příčin)
umožňuje nám zkoumat jedince v různých životních podmínkách a situacích
může se týkat vlastní osoby = introspekce, nebo jiných osob = extrospekce
z časového hlediska – krátkodobé a dlouhodobé
způsob jakým může pozorování probíhat:
volné (orientační) pozorování - je náhodné a bezděčné, nevíme na co se máme v kontextu pozorování přesně zaměřit
zaměřené (systematické, kontrolované) p. - probíhá podle předem stanoveného plánu a schématu, zaměřujeme se na diagnosticky významné jevy a charakteristiky
mělo by splňovat následující kritéria:
plánovitost – předem stanoveny cíle, plány a postupy p.
systematičnost – soustavné, dlouhodobé p.s přesně určenými čas.interv.
soustředěnost – pozorování zaměřené na podstatné jevy
objektivnost – vymezení kritéria posuzování
přesnost – způsob registrace a záznamu pozorování
diskrétnost – aby osoba nevěděla, že je objektem naší pozornosti
v oblasti psychodiagnostiky je dvojí možné využití pozorování:
p.chování klienta během vyšetření
p.jako samostatná diagnostická metoda (lze pracovat např.s tzv.nepozorovaným pozorováním)
je součástí i videotréninku
zpravidla se zaměřujeme na:
vzhled
stavba těla
držení těla, rukou
fyziognomii tváře
účes
oblékání
čistotu a celkovou úpravu
jednání
mimické projevy
pantomimické projevy
gestiku
řeč
projevy emocí
vztah k vlastní osobě
vztah k objektům
sociální chování
předpoklady kvality pozorování ze strany pozorovatele:
zdravé smyslové orgány
koncentrace pozornosti
přiměřený odhad
schopnost přesného vnímání
aktuální somatický a psychický stav
absence subjektivních faktorů zkreslujících pozorování
přesný bezprostřední záznam pozorování
Rozhovor - patří mezi explorační metody – klade velké nároky na zkušenosti odborníka
bezprostřední interakce s klientem
diagnostický rozhovor:
neřízený (rozhovor není předem nijak připravován)
řízený
standardizovaný – předem dané schéma, připraveny otázky
částečně standardizovaný – předem určený cíl a záměr
volný – má vytyčený cíl, ale způsob jak ho dosáhnout není předem stanoven
struktura rozhovoru:
úvodní fráze – navázání kontaktu a odbourání nedůvěry či trémy u klienta
jádro rozhovoru – snaha získat co nejvíce využitelných informací
závěr rozhovoru – naladit klienta pro další spolupráci
otázky:
otevřené – má více možností se projevit
uzavřené – odpověď ANO – NE
důležité je umět klienta ujistit a povzbudit v jeho nejistotě
k udržování rozhovoru nám pomáhá i parafrázování (opakujeme části klientových odpovědí)
umět zachytit podtext toho, co klient řekl a objasnit jeho skryté pocity
správné užívání pomlk
magické techniky – v rozhovoru s dětmi předškolního věku, např.pohádkový ostrov, kouzelník, maňásek...
chyby při vedení rozhovoru:
výrazná autoritativnost v přístupu ke klientovi
netrpělivost (klient má pocit, že na něj nemáme čas)
nepřesná interpretace výroků klienta
unáhlenost při vytváření závěrů
sdělené informace jsou důvěrné
Anamnestické metody - zabývají se zjišťováním a shromažďováním dat a informací z minulosti vztahujících se k diagnostikované osobě a její rodině
cílem je objasnění příčin a souvislostí se současným stavem jedince
rodinná anamnéza – výskyt a dědičnost patologických jevů v rodině
osobní anamnéza – soustředí se přímo na daného jedince, snaha získat co nejvíce informací
forma řízeného rozhovoru
jsou využívány v různých vědních oborech
lékařská anamnéza – výskyt dědičných a sledovaných nemocí, úrazy, operace, alergie...
psychologická anamnéza – na úroveň inteligence a dosaženého vzdělání, jejich rodičů, sourozenců, osobnostní rysy, vliv výchovy...
pedagogická anamnéza – okolnosti související s výchovou a vzděláváním
nejčastěji sledované oblasti:
údaje z rodinné anamnézy (výskyt chorob v rodině z hlediska dědičnosti, sociální patologie v rodině, osobnostní odchylky)
údaje týkající se rodiny (úplnost rodiny, její funkčnost z hlediska plnění potřeb členů rodiny, způsob výchovy dětí – odměny a tresty, trávení volného času...)
sourozenci dítěte (počet, pohlaví, vztahy...)
období těhotenství a porodu (dítě chtěné či nikoliv, pořadí těhotenství...)
psychomotorický vývoj (vývojové dovednosti v 1.roce života)
vývoj v raném a předškolním věku
období školního věku (nástup po odkladu či bez, adaptace na školní prostředí...)
tělesné zdraví (prodělané choroby, úrazy, alergie...)
citový vývoj (emoční projevy, jejich stabilita x labilita...)
postoje a hodnoty
sociální vztahy
návyky (jídlo, spánek, pracovní návyky...)
volnočasové aktivity, zájmy
profesní vývoj
poruchy chování, výchovné problémy
eroticko-sexuální vývoj (informační zdroje, první zkušenosti, představy o partnerovi...)
hraniční a patologické projevy (disharmonický vývoj, poruchy osobnosti...)
Analýza výsledků činnosti - poskytuje informace o úrovni dovedností a vědomostí, o zájmech, ale i nedostatcích a problémech konkrétního jedince
jedná se o výsledky činnosti v oblasti:
písemných prací (slohová cvičení na daná témata, diktáty, básně, dopisy...)
výtvarných a pracovních činností (rysy, kresby, malby, modely, plastiky...)
je zaměřena na obsahovou a formální úroveň
je významná z hlediska diagnostiky spu, profesní orientace, sociálních vztahů...
2.3 Psychometrické vlastnosti diagnostických testových metod
Standardizované testové metody musí být konstruovány tak, aby odpovídaly určitým základním metodologickým požadavkům:
Objektivita testu - je naplněna tehdy, když jsou jeho výsledky nezávislé na tom, kdo test předkládá a hodnotí a současně jsou zaručeny stejné podmínky pro všechny vyšetřované osoby. Součástí by mělo být i znemožnění záměrného zkreslení výsledku vyšetřovanou osobou
Normalizace - možnost srovnat výsledky dosažené v testu s normami, které vznikly vyšetřením velkého reprezentativního vzorku osob (normou je míněn průměrný výkon/výsledek v rámci populace)
Reliabilita - spolehlivost testu, nejde o to co test měří, ale jak spolehlivě to měří
Validita - platnost testu, zda test měří opravdu to co má
2.4 Ostatní diagnostické metody a možnosti jejich uplatnění
Diagnostické zkoušky - bývají využívané pedagogem hlavně ve výchovně-vzdělávacím procesu
jsou zaměřeny na zjištění a analýzu nedostatků v soustavě poznatků daného jedince (cílem je mu pomoci a ne klasifikovat jeho neznalost)
na základě výsledků je určen nápravný postup
dělí se na:
ústní zkoušky - formou řízeného rozhovoru, lze se zaměřit na vědomosti nebo úroveň mluvené řeči
písemné zkoušky - formou diktátu, opisu, doplňováním odpovědí, volným psaným projevem na dané téma, doplňováním čísel...zaměřujeme se na úroveň vědomostí, způsobilost psaní a kvalitu jeho osvojení, schopnost vyjádřit myšlenky formou psaného projevu a analýzu chyb
praktické zkoušky - na zjišťování nonverbálních schopností v různých oblastech
Kazuistika - je studií případu konkrétního jedince s postižením
dá se využít jako pomocná diagnostická metoda
zpracovává konkrétní případ od doby zjištění postižení až po současnost, shrnuje všechny dostupné informace a údaje
pracuje s výsledky různých odborných vyšetření, s posudky různých institucí, školním vysvědčením, soudními spisy...
jedná se o metodu sumarizační
3. Hlavní oblasti diagnostiky ve speciální pedagogice
3.1 Diagnostika motorických schopností a laterality
Motorika - celková pohybová schopnost člověka
rozlišujeme ji na:
hrubou motoriku (pohyby celého těla a velkých svalových skupin, včetně lokomace)
jemnou motoriku (pohyby malých svalových skupin, včetně oromotoriky – mluvidla, mimického svalstva a motoriky ruky) – její kvalita schopností je předpokladem školní úspěšnosti žáka
motorické projevy zpravidla hodnotíme z hlediska:
vývoje – vývoj odpovídající věku, vývoj předčasný, vývoj opožděný
kvality – sledujeme přesnost, koordinaci pohybů, jejich rovnovážnost...
výkonu – síla, rychlost a vytrvalost pohybů
součástí motorických projevů jsou :
reflexní pohyby (jsou vázány na určitý podnět – mrkání víčka při vniknutí cizího tělesa do oka)
spontánní pohyby (jsou prováděny z vlastního popudu)
volní, záměrné pohyby (sledují určitý účel)
výrazové, expresivní pohyby (vyjadřují naše emoce)
pohyby mluvidel (při řečové komunikaci)
diagnostika motorických dovedností je ve spec.ped.důležitou oblastí vzhledem k nutnosti stanovení její vývojové úrovně u jedinců s postižením, což také souvisí a ovlivňuje pozdější profesní orientaci a přípravu na výkon povolání
vývoj motorických schopností obvykle souvisí s druhem a závažností základní vady, s celkovou dobou trvání postižení a s kompenzačními možnostmi jedince.
Specifika vývoje motoriky u základních druhů zdravotního postižení:
Mentální retardace - možnost rozvoje závisí na závažnosti základní vady
Tělesné postižení - omezuje vývoj motoriky typem a závažností základní vady, dále je důležité zda se jedná o vrozené postižení nebo zda k němu došlo až v průběhu života
Zrakové postižení - podle své závažnosti významně omezuje motorický vývoj, týká se to především vrozeného těžkého postižení
Sluchové postižení - zpravidla významně negativně neovlivňuje vývoj motoriky, pokud se nejedná o souběžné postižení více vadami
Diagnostika vývoje motoriky - lze využívat tzv.vývojové škály = metody zaměřené na zjištění aktuální vývojové úrovně v základních oblastech psychiky a oblast motoriky je jednou z nich (Gesellova škála, škála Bayleyové)
důležitým zdrojem informací je i osobní anamnéza, zejména údaje o klíčových pohybových dovednostech kojeneckého období
motorické testy (škála Oseretzkého) – měří oblasti hrubé i jemné motoriky, pro děti od 4,5 do 14,5 let
orientační test dynamické praxe – vhodný pro vyšetření opožděných dětí předškolního věku a jako součást vyšetření školní zralosti, je zaměřen na vyšetření motoriky rukou nohou a jazyka
stupeň organicity - vztah mezi získanými organickými změnami mozku a psychickými funkcemi, příčiny org.postižení mozku jsou traumatické nebo infekční, cévní či nádorové
test rovnováhy a pohybové koordinace – Kábeleho test, uplatnění motoriky v diagnostice motoriky u sluchově postižených
test na určení svalové síly
Diagnostika jemné motoriky - v období raného věku lze využít vývojové škály se zaměřením na vývoj úchopů a manipulace
v průběhu předškolního věku – psychodiagnostické inteligenční testy – úkoly jako řezání, skládání papíru, obrázků z částí...
lze využít i různé skládačky, kostky, puzzle...- hodnotíme kvalitu i postup
lze využít i přírodniny – kaštany, šípky, rýži, kamínky...
obkreslování předloh, hodí se i výtvarný materiál (těsto, hlína, modelína...)
u dětí s DMO trénovat úchopy
při procvičování je potřeba děti vhodně motivovat a využít hru jako prostředek reedukace
zkoušky manuální zručnosti – u dospívajícího, zjišťují kvalitu kordinace a rychlost pohybů ruky
test ohýbání drátu – vytvarovat drát podle předlohy do určitého tvaru
Diagnostika sebeobslužných činností - velký význam u jedinců s mentálním a tělesným postižením
v rámci sebeobsluhy sledujeme následující činnosti:
stravovací úkony (krmení druhou osobou, kousání tuhé stravy, zacházení se lžící, vidličkou, přijímání tekutin s dopomocí, samostatně s držením hrníčku...)
hygienické návyky (udržování čistoty, noční pomočování, samostatné užívání WC,čištění zubů, smrkání do kapesníku...)
oblékání a obouvání (plná závislost na péči druhé osoby, spolupráce při oblékání a obouvání, zapínání a rozepínání suchého zipu, zipu, knoflíků...)
zaměřujeme sena zjištění, zda je jedinec plně samostatný a ve kterých oblastech a jaká je pro něj potřebná míra pomoci
možné příčiny nesamostatnosti:
nemusí to být vždy jen vada
rodina, která jedince vede k nesamostatnosti – v praxi by mělo platit, že dítěti zásadně nepomáháme s tím, co už dokáže samo!!!
Vinelandská škála sociální zralosti – od 3 do 9 let, sleduje tyto oblasti:
Celková soběstačnost
Soběstačnost v jídle
Soběstačnost při oblékání
Samostatnost dítěte
Činnosti, které dítě zvládne
Způsob komunikace
Úroveň motoriky
Sociální adaptaci
Günsburgova škála – je zaměřena na:
Samostatnost/autonomie
Komunikace
Sociální přizpůsobení/socializace
Zaměstnání
Škály funkční nezávislosti – u jedinců s vícenásobným postižením nebo s těžší formou MR, zaměřeny na:
Sebeobsluhu
Tělesnou čistotu
Pohyby a přesuny
Lokomace
Komunikaci
Sociální porozumění
Diagnostika grafomotoriky a kresby - úroveň grafomotorických projevů souvisí s vývojem motoriky, s úrovní rozvoje rozumových schopností a s motorickou a senzomotorickou koordinací
je důležitá z hlediska školní zralosti a SPU
při zjišťování úrovně grafomotoriky se zaměřujeme na:
kvalitu úchopu a držení psacího nebo kresebného nástroje
manipulaci s kresebným nástrojem
pohyby prstů a ruky
uvolnění ruky a plynulost pohybů při kreslení a psaní
přítlak při psaní a kreslení
sklon čar při psaní a kreslení
schopnost dotahovat kresbu k základní obrysové linii
zaplnění plochy papíru
správné sezení, vhodnou výšku židle a pracovní plochy
vývoj kresby:
bezobsažná čáranice – první grafomotorické projevy dítěte
obsažná čáranice – dítě postupně vkládá do svých výtvorů obsah, děje se tak ale až po dokončení kresby, dítě dopředu neříká co bude kreslit
přechod ke znakové kresbě – začínají se objevovat první znaky, dokáže uzavřít kruhový tah (spíše se jedná o elipsu)
znaková kresba – mezi 2,5-3 roky, první hlavonožci
spontánní realismus – 3-6 let, obrázky zvířat, rostlin, domů, postav – nekreslí podle předlohy
střízlivý realismus – do 11 let, dochází ke zdokonalování kresby, postavy se pokouší z profilu, zachycuje v kresbách pohyb, vývoj je prakticky dokončen, dále se jen zdokonaluje